Masterclass – Casuïstiek SI bij ouderen en mensen met dementie

Deze masterclass is al jaren zeer gewild onder professionals die al eerder bij ons of een andere cursusaanbieder een basis cursus sensorische informatieverwerking hebben gevolgd en  inmiddels niet meer weg te denken uit ons cursusaanbod. Binnen de masterclass krijgen deelnemers de kans om vast gelopen of complexe casussen in te brengen en op een verdiepend niveau te bespreken. Daarnaast is deze masterclass tevens geschikt voor therapeuten die niet vastlopen of geen directe behoefte hebben om een casus in te brengen, maar wel hun kennis over de sensorische informatieverwerking binnen casuïstiek willen opfrissen en/ of verdiepende willen implementeren binnen hun vakgerichte klinisch redeneren.

Bij al onze masterclasses wordt er gewerkt in kleinere groepen zodat er veel ruimte is voor interactie, vragen en diepgang per onderwerp binnen een behandelde casus.

Doel van de cursus

De masterclass is bedoeld voor therapeuten/ professionals die al eerder )aantoonbaar) een cursus Sensorische informatieverwerking voor paramedici (of een soortgelijke opleiding bij een andere opleidingsaanbieder) hebben afgerond, maar kennis willen ‘opfrissen’ of diepgang willen krijgen hoe SI aanvullend kan worden meegenomen binnen het klinisch redeneren bij casuïstiek met hulpvragen gericht op bewegend functioneren, activiteiten en participatie.

Tijdens deze Masterclass leert men, aan de hand van gevarieerde casuïstiek, hoe op basis van sensorische onderzoeksuitkomsten naast klinisch therapeutische observaties én vakgerichte testen, de sensorische profielen van oudere cliënten kunnen worden opgesteld. Deze profielen kunnen inzicht geven in de (mogelijke) relatie tussen (helpende en belemmerende factoren in) de prikkelverwerking en het (dagelijks) bewegend functioneren en de sociale participatie van cliënten. De cursist leert op verdiepende wijze, met behulp van deze inzichten, een weloverwogen keus te maken welke sensorische aspecten hij/zij kan implementeren binnen de therapeutische interventies/ begeleiding, gerelateerd aan de (taakgerichte) hulpvragen van de oudere cliënt en/of de omgeving op bewegen en activiteiten binnen de sociale participatie.

Aan het einde van de masterclass zijn de cursisten meer in staat om hun (reeds bestaande en verdiepte) kennis van de Sensorische Informatieverwerking toe te passen bij het observeren, analyseren en interpreteren van een oudere en dit vervolgens te integreren binnen het eigen professioneel handelen bij het opstellen van een interventieplan en het geven van adviezen aan de omgeving van de cliënt.

Voor wie

Deze 2 daagse masterclass is bedoeld voor therapeuten/ professionals die al eerder (aantoonbaar) een cursus Sensorische Informatieverwerking hebben gevolgd en kennis en inzicht hebben in de basistheorie. Kennis hebben van de basistheorie over de sensorische informatieverwerking is een voorwaarde om tijdens deze masterclass op verdiepende wijze, binnen diverse en gevarieerde casuïstiek, deze kennis naast de reeds aanwezige vakgerichte kennis, adequaat te implementeren binnen het eigen (vakgerichte) proces van klinisch redeneren.

Er wordt uitgegaan van een “gevorderden niveau”.

Inhoud
  • Bij het bespreken van de (door cursisten) ingebrachte casussen wordt aan de hand van het methodisch handelingsplan het proces van screening, diagnosticeren, stellen van hypothesen/ doelen, behandelen/begeleiding/advisering uitgewerkt. Er wordt op een gevorderden niveau ingegaan op de (meeste up to date) theorie van de Sensorische Informatieverwerking passend bij de ingebrachte casussen. Beelden worden geobserveerd, geanalyseerd en geïnterpreteerd. Deze kennis wordt gebruikt bij het opstellen van een interventieplan, waarbij er een actieve inbreng/ feedback van cursisten verwacht wordt ten aanzien van de besproken casussen. Hierbij kan gedacht worden aan het meenemen van sensorische aspecten passend binnen de eigen interventie en advisering/ coaching naar de omgeving van de oudere cliënt.
  • Rode draad binnen alle (gevarieerde) casussen is cursisten leren met behulp van verdiepende kennis van de SI, een weloverwogen keus te maken welke sensorische aspecten hij/zij kan implementeren binnen de therapeutische interventies/ begeleiding, gerelateerd aan de (taakgerichte) hulpvragen van de cliënt en/of de omgeving op bewegen en activiteiten binnen de sociale participatie.
Cursist 

Cursisten die deze cursus gaan volgen kunnen zelf bepalen of zij een casus willen inbrengen of willen deelnemen aan de cursus zonder een eigen ingebrachte casus. Om maximale rendement uit de cursus te kunnen halen, raden wij aan een eigen casus in te brengen, maar gaan we uit van max. 6 ingebrachte casussen door cursisten.

Cursisten die een casus inbrengen vanuit de eigen werksetting krijgen een voorbereidende opdracht waarin duidelijk aangegeven wordt hoe zij dit het beste kunnen vormgeven voor het grootst mogelijke leer effect. Aan de hand van de meeste recente ontwikkelingen en inzichten op gebied van de sensorische informatieverwerking zal met de totale groep, onder begeleiding van de docent, binnen de casus methodisch het totale proces van klinisch redeneren doorlopen worden. Er wordt met betrekking tot diagnostiek o.a. gebruik gemaakt van video observatie/ analyse om waarneembare problemen in bewegend functioneren binnen (motorische) activiteiten en participatie inzichtelijk te maken.

Bij het bespreken van de casussen wordt te allen tijde uitgegaan van een brede (niet alleen sensorische) kijk op de oudere cliënt.  Vervolgens wordt de nieuw verworven kennis meegenomen in de vertaalslag naar praktisch handelen van de professional. De cursist heeft hierdoor na de cursus meer handvatten om trajecten vanuit een brede (niet alleen sensorische) kijk, met de betreffende cliënt en alle betrokkenen voort te zetten.

Van de cursisten die geen casus zelf inbrengen wordt verwacht dat zij een actieve inbreng hebben in het meedenken in de ingebrachte casussen door andere cursisten en een actieve bijdrage leveren bij het gezamenlijk opstellen/ bijsturen van de interventieplannen en advisering van de omgeving van het kind.

De totale studiebelasting is 17 uur. Dit is 12 uur voor het bijwonen van de lessen. Er wordt 1 uur gerekend voor het lezen van recente literatuur voorafgaand aan de cursus. Daarnaast komt er voor de cursisten die een casus inbrengen +/- 4 uur bij voor het maken van videobeelden en het uitwerken van de presentatie. Bij het kopje opmerkingen op het inschrijfformulier op de website, kan men aangeven of men wil deelnemen met of zonder inbreng van een casus. De informatie over het inbrengen van een casus krijgt iedere cursist per mail toegestuurd na ontvangst van de inschrijving.

Certificaat

Op de laatste cursusdag ontvangt de cursist een certificaat, waarop het aantal studie belastinguren staat vermeld. Om het certificaat uitgereikt te krijgen moet men de masterclass met 100% aanwezigheid hebben gevolgd.

Accreditatie

Voor ergotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten zijn er 13,5 accreditatie punten toegekend voor het Kwaliteitsregister Paramedici.

Voor vaktherapeuten PMT, KPMT en Muziek waren er 16 punten toegekend door RV, wordt opnieuw aangevraagd.

Voor fysiotherapeuten aangesloten bij KRF- NL, Keurmerk Fysiotherapie of Kwaliteitshuis Fysiotherapie waren er 17 punten toegekend voor het vakinhoudelijk deel voor  algemeen, geriatrie én kinderfysiotherapeuten, wordt opnieuw aangevraagd.

Voor Verpleegkundig Specialisten zijn 11 punten toegekend door VSR.

Praktische informatie
  • Tijdsduur: 2 dagen, bestaande uit 1 blok van 2 dagen. De cursusdagen zijn van 09:30 tot 16:00 uur.
  • Trainer: Erik Storck
  • Aantal deelnemers: minimaal 6 en maximaal 12
  • Plaats: Ermelo
  • Investering: € 495,00 Hierbij zijn inbegrepen: cursusmateriaal, certificering , koffie, thee en een lunch.
Cursusdata

De cursus Casuïstiek ouderen/ dementerenden

  • Najaar 2025: 29 en 30 september 2025 **VOL**
  • Voorjaar 2026: 12 en 13 februari 2026
Aanmeldingsprocedure

U kunt zich aanmelden voor deze cursus door middel van het inschrijfformulier. Hiervan krijgt u een inschrijfbevestiging. Bij afmelding tot zes weken voor aanvang van de cursus kan het cursusgeld worden geretourneerd. Daarna is het totale cursusgeld verschuldigd. Bij aanmelding geldt een bedenktermijn van 14 werkdagen vanaf de datum van de inschrijfbevestiging.